22.04.2021

Jecy ei antanut uskonnollisen taustansa rajoittaa unelmiaan: “En voi elää muiden elämää”

Kirjoittanut: Samuli Koivulahti
🗞️ SAKON TIEDOTEPALVELU

Evoluutio Musicin tuorein artistikiinnitys Jecy julkaisee debyyttisinglensä torstaina 22.4.2021. Polku artistiksi on vaatinut omien arvojen puntarointia, itsevarmuutta ja rohkeutta.

Jecyn voimakas vibrasoundi värisyttelee kuulijoissa sellaisia sydämen sopukoita, joiden olemassaolo voi tulla joillekin jopa yllätyksenä. Voimakas tulkinta pohjaa vahvasti oman elämän kokemuksiin. Jecy on kulkenut pitkän tien ennen artistiksi ryhtymistään.

Hengellisestä musiikista kevyen musiikin pariin

Vanhoillislestadiolaisen, viisilapsisen perheen vesana, Jecy tutustui musiikkiin aluksi hengellisten laulujen kautta. Kotona soitettiin ja laulettiin myös kansanlauluja ja muuta rauhallisempaa musiikkia.

Perheessämme oli musiikki aina isossa roolissa, isän puolelta sukumme on vanha pelimannisuku. Soitin lapsena ja nuorena kannelta ja oboeta musiikkiopistossa ja elämä pyöri vahvasti musiikin ympärillä. Isäni oli koulumme rehtori ja musiikinopettaja, hällä oli aikoinaan oma musiikkikoulu ja hän teki muun muassa kanttorin hommia, Jecy kuvailee.

Kevyempi musiikki tuli vahvasti mukaan vasta kun Jecy irtautui perheensä valitsemalta vanhoillislestadiolaiselta elämänpolulta.

Isän kuolema sai lopettamaan soitto-opinnot, mutta avasi kielenkannat laululle

Jecyn elämä koki täydellisen mullistuksen, kun hänen isänsä kuoli yllättäen vuonna 2004. Jecy oli tuolloin pahimmassa teini-iässä ja isän kuolema sai pohtimaan asioita uusista näkökulmista. Samalla meni motivaatio soiton opettelusta. Laulusta sai kuitenkin voimaa.

Isäni kuoleman jälkeen en halunnut enää käydä musiikkiopistossa. Kuitenkin lauloin ja soitin pianoa ja purin sillä tunteitani. Niihin aikoihin aloin haaveilla että levyttäisin joskus, kuvailee Jecy suruvuosiaan.

Jecy oli aina ollut isän tyttö, joten isän kuolemasta yli pääsemiseen meni pitkä aika. Laulaminen auttoi kuitenkin suruun ja laulun kautta Jecy on purkanut tunteitaan tähän päivään saakka.

Synkkien vesien kautta parempaan itsetuntemukseen ja levyttäväksi artistiksi

Jecyn vahvaa ja rohkeaa luonnetta kuvaa hyvin se, kuinka hän muutti Helsinkiin vuonna 2010 hetken mielijohteesta. Tuo aika oli täysi-ikäistyneen Jecyn elämässä suurta vapautumisen aikaa kaikkine lieveilmiöineen:

Monta vuotta meni aika sumussa, mietin mikä olisi minun polkuni tässä elämässä, minulla todettiin tuskainen ja vaikea ihotauti, lapsuudesta asti sairastamani 1-tyypin diabeteksen lisäksi. Kipu toi elämään muiden vaikeuksien lisäksi myös synkkiä aikoja ja ajatuksia.

Koska laulu toi lohtua ja antoi voimaa, Jecy edelleen pyöritteli mielessään artistiunelmaansa, mutta lykkäsi ajatusta erinäisten syiden varjolla:

Keksin aina syitä miksi en voisi haaveitani toteuttaa, välillä se oli ulkomuotoni, välillä ajatus siitä että mitä muut miettivät, syitä löytyi aina. Vihdoin ymmärsin että minä olen minä, olen hyvä tällaisena ja tämä on minun elämäni, enkä voi elää muiden elämää.

Lopulta Jecy päätti ottaa härkää sarvista ja otti yhteyttä Evoluutio Music -tuotantoyhtiöön. Vastaus tuli jo saman yön aikana ja viikon päästä Jecyllä oli musiikin tuotantosopimus kourassaan.

Onnellisena voin sanoa, että nyt haaveeni on toteutunut.

Kipuakin vahvempaa

Jecyn omakohtaisia kokemuksia kuvaava debyyttisingle: Kipuakin vahvempaa, kertoo tarinan omien piilossa olevien voimavarojensa löytämisestä silloin kun taivaskin putoaa niskaan. Laulussa lauletaan, että se helpottaa kun peilissä on jotain kipuakin vahvempaa.

Kappale syntyi yhteistyössä Evoluutio Musicin ammattilaisten kanssa. Jecyn tarinan auttoi pukemaan sanoiksi sanoittaja Sako, eli Samuli Koivulahti ja kappaleen on säveltänyt Ville Nisunen. Ville tuotti kappaleen yhdessä Heikki Vihersalon kanssa, joka vastasi myös kappaleen lopullisesta sovituksesta ja miksauksesta.

Jecy mukana biisin tekemisessä alusta asti

Jecy on ollut itse mukana koko kappaleen tuotantoprosessin ajan ja esimerkiksi biisin nimeksi nostettu rivi: “peilissä on jotain kipuakin vahvempaa”, on Jecyn omasta kynästä:

Sako sanoitti mun tarinan suurimmaksi osaksi antamieni taustatietojen pohjalta itse, mutta yhdessä tehtiin joitakin tarkennuksia. Esimerkiksi tuo “kipuakin vahvempaa”, oli sellainen, jossa luki alunperin “miestäkin vahvempaa”, mutta halusin muuttaa sen, koska mun elämässä on ollut ensisijaisesti vain hyviä miehiä, aukaisee Jecy.

Sakostakin muutos oli paikallaan:

Juuri näin artistin tuleekin toimia, jotta biisistä saadaan oman näköinen. Muutos myös selkiytti biisin sanomaa ja kertsistä tuli nyt helppotajuisempi. Muitakin viilauksia tehtiin ja Jecy on myös Teostossa merkitty yhdeksi biisin tekijöistä.

Jecy antoi biisiin itsestään poikkeuksellisen paljon:

Jecyn kanssa oli ilo tehdä biisiä, koska hän antoi itsestään biisiin niin paljon. Ihan joka artisti ei samanlaiseen avoimmuuteen pysty, Sako valottaa.

Katso lyriikkavideo Youtubesta!

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram