05.02.2022

Nuorten mielenterveyskuntoutujien ajatukset kaikuvat voimallisesti Henrikin uudessa biisissä

Kirjoittanut: Samuli Koivulahti
🗞️ SAKON TIEDOTEPALVELU

Etelä-Pohjanmaan nuoret mielenterveyskuntoutujat ovat saaneet yllättävää kautta äänensä kuuluville, kun Seinäjokinen räppäri Henrikki kiersi kolmessa eri mielenterveysyksikössä haastattelemassa asukkaita.

Lopputuotteena syntyi “Aurinko” -niminen kappale, joka julkaistaan Spotifyssa ja muissa suoratoistopalveluissa perjantaina 28.1.2022. Kappaleesta on tehty myös musiikkivideo, jonka on kuvannut ja ohjannut Tuukka Kiviranta.

Rap-kappaleen tekstissä kuvataan monipuolisesti erilaisia kokemuksia siitä, miltä mielenterveysongelmien kanssa eläminen tuntuu henkilökohtaisella tasolla. Materiaalina on käytetty mukana olleiden mielenterveyskuntoutujien todellisia ajatuksia.

Kappaleen ensimmäiset säkeet menevät näin:

“Tiiätkö sen miltä tuntuu ku ei uskalla ees unelmoida?  kun kaikki päivät on toistensa kopioita?  kun mieli on tomuna eikä edes raunioina? jälleenrakennusta siellä missä alueet on autioita?”

Väkevien räppiosuuksien vastapainoksi julkaisulla kuullaan myös facebookin kautta feattaajaksi löytyneen Fanny Falkin kaunista laulua. Fanny löytyi mukaan hieman yllättävää reittiä:

Etsimme facebookissa avoimella haulla sopivaa laulajaa kappaleen kertosäkeistöön ja x-factorista tuttu Saara Aalto tägäsi Fannyn ilmoitukseemme. Loppu on historiaa, avaa Henrikki.

Miten idea projektista syntyi?

Idea hankkeeseen syttyi, kun Henrikki kertoi tuetun asumisen yksiköitä ylläpitävän Buusti ry:n toiminnanjohtajalle, Mari Heroja-Anttilalle aiemmasta lastensuojelunuorille tekemästään voimabiisistä.

Ajatus syttyi, että josko Henrikki toteuttaisi myös meillä Buustilla jotain yhteistyössä nuorten asiakkaiden kanssa. Liekki oli valmis. Henrikki haastattelisi asiakkaitamme, ja tekisi asiakkaiden kokemuksista biisin, johon saataisiin myös feat-laulaja. Näimme tärkeäksi nostaa esiin sitä toipumista, recoveryä, jota asiakkaidemme kanssa teemme.

Haastattelujen järjestäminen oli helppoa, sillä monet nuoret halusivat jakaa kokemuksiaan, Mari Heroja-Anttila jatkaa:

Saimme heti mukaan tähän ajatukseen innokkaita nuoria, jotka olivat valmiita kertomaan omasta kuntoutumisestaan. Musiikki on tärkeä voimavara ja monelle kuntoutumista edistävä tekijä.

Kirkkainkaan tähti ei loista yksin

Tukenaan haastattelukierroksella Henrikillä oli tuotantoyhtiöstään Evoluutio Musicista tekstituottaja “Sako” Samuli Koivulahti, joka auttaa Henrikkiä mm. sanoitusten hiomisessa ja loppuunsaattamisessa.

Yksiköiden nuorille miehet avasivat myös omia työskentelytapojaan ja kertoivat miten musiikkia tehdään nykyisin yhä useammin co-writena, eli tiimityönä.

Luovien ammattilaisten vierailu oli monien nuorien mielestä inspiroiva kokemus ja musiikkialan yhteistyömetodeista kuuleminen oli todella innostavaa.

Musiikin tekeminen tällä tavalla porukassa on hyvä esimerkki siitä, kuinka kaikkien asioiden kanssa ei ole pakko, eikä usein edes kannata, painia yksin. Yhteistyössä on voimaa ja apua kannattaa pyytää, Henrikki avaa.

Esimerkiksi Evoluutio Musicin tuotantotiimiin kuuluu Henrikin ja Sakon lisäksi vielä säveltäjä Ville Nisunen ja miksaaja-tuottaja Heikki Vihersalo.

Jos tekisin kaiken alusta loppuun yksin, biisit kuulostaisivat varmasti todella alkeellisilta, Henrikki nauraa.

Projektin ainoa anti ei ole vain julkaisu, vaan myös vierailun välittämä kokemus siitä, että heidän ajatuksiaan haluttiin kuulla. Eräs 20-vuotias nuori kuvaili kokemusta mm. näin:

Se tuntui aluksi vähän oudolta alkaa käymään rankkojakin aiheita läpi periaatteessa jonkun täysin tuntemattoman kanssa, mutta kuitenkin tosi nopeasti syntyi sellainen vaikutelma että heille pystyy puhumaan ja he haluaa myös kuulla mun "tarinan". Tuntui hienolta olla mukana "tekemässä" kyseistä biisiä vaikka sitä en vielä ole kuullutkaan.

Eräs 16-vuotias nuori taas sanoitti asiansa tähän tapaan:

Oli aika mukava tunne saada ääntänsä kuuluviin jonkun biisillä ja antaa ihmisten kuulla, ettei ne ole yksin tässä maailmassa näiden asioiden kanssa.

Vaikka kappale onkin tehty mielenterveyskuntoutujien kokemusten pohjalta, on myös monen muun helppo samaistua siihen. Tekijät toivovat, että kappale antaa voimaa kaikille, joiden elämässä aurinko on mennyt hetkeksi piiloon ja haluavat muistuttaa, että: “siellä se on jossain ja etäisesti lämmittää”.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram